Освіта Запорізького краю - 2017


«Акмеологічні прийоми створення ситуації успіху
на уроках української мови та літератури»
Анотація
Досвід присвячений розгляду педагогічних умов формування в учнів ситуації успіху на уроках української мови та літератури, які сприяють появі у них почуття самовдосконаленості, зацікавленості до праці, впевненості не тільки в навчальній діяльності, але й успішної адаптації в суспільстві.
Створення ситуації успіху в навчальній діяльності школярів – це проблема, до якої все частіше звертається сучасна педагогічна наука. Провівши огляд та аналіз літератури,  вважаю, що обрана тема є актуальною для освіти,  залишається лише допомогти дитині в період формування її особистості, ні в якому разі не позбавляти школяра чекання завтрашньої радості віри у свої можливості.
 Актуальність
Актуальність обраної теми обумовлена зростаючою потребою суспільства в комунікабельних, креативних, самостійно мислячих особистостях, які прагнуть до успіху. Важливою умовою для підвищення якості освіти є формування акмеологічної позиції учня в навчальному процесі, тому акмеологічний підхід у наш час є одним із прогресивних і перспективних для сучасної школи.
Створення ситуації успіху в навчальній діяльності школярів – це проблема, до якої все частіше звертається сучасна педагогічна наука. Отже, актуальність даної теми полягає в тому, що її використання сприяє підвищенню результативності, зростанню продуктивності уроку, розкриттю творчих здібностей, внутрішньому задоволенню навчальною діяльністю. Зробивши аналіз літератури з теми, можу стверджувати, що обрана тема є актуальною для освітньої діяльності, а вчителю треба лише допомогти дитині в період формування особистості та не позбавляти учнів віри у свої можливості.
Шляхи реалізації проблеми
Акмеологічна технологія навчання - це технологія досягнення успіху і високих результатів у навчанні та розвитку учня на основі стійкої мотивації; це системно-орієнтоване розвивальне навчання, побудоване шляхом проектування навчального процесу та поетапної діагностики. Вона об’єднує стратегії творчого пошуку, відповідні акмеологічні методики та прийоми, що дає змогу проектувати діяльність як учителя, так і учнів. 
Ситуація успіху... Як її створити? Кожен учитель, мабуть, має на це власне бачення. Але, без сумніву, початок створення ситуації успіху — це доброзичливі стосунки між учителями та учнями. Тому з перших днів перебування дитини в школі, учитель повинен намагатися створити добру, привітну, спокійну атмосферу в класі. Це дає змогу учням відчути психологічний комфорт на уроці, почуватися впевнено. Стосунки учителя з учнями повинні ґрунтуватися на почутті взаємоповаги і взаєморозуміння. І тому наступними складовими у створенні ситуації успіху є любов до учнів, а також їхня віра у свої можливості, і, звісно, незгасна надія. Адже надія на успіх живе у кожній, без винятку, дитині. Усунути надію — зусилля дитини втрачають сенс.


Впливаючи на емоційно-психологічний стан дитини, учитель налаштовує її на досягнення успіху в роботі. Адже у дитини, яка пережила успіх, ніби виростають крила, вона отримує новий радісний поштовх для зростання. Це дає можливість вчителеві викликати у дітей інтерес до навчання, а школа стає школою радості пізнання, творчості, спілкування. А також це визначає головний сенс вчительської діяльності: створити кожному учневі ситуацію успіху в навчанні. Безумовно, успіх повинен бути доступним кожній дитині, бо якщо дитина досягає успіху в школі, то має всі шанси на досягнення успіху в житті.


Створюючи ситуацію успіху на уроках, учитель допомагає дітям подолати невпевненість у власних силах. Він учить їх не боятися власних помилок, переконує, що не помиляється тільки той, хто нічого не робить. Створення ситуації успіху неможливе без урахування індивідуальних особливостей учнів. Адже вона повністю базується на особистісно орієнтованому підході до процесу навчання і виховання. 
Перелік ситуацій успіху на уроці:
1. Хвилинки психологічного розвантаження або емоційної зарядки (жарти, загадки, скоромовки).
2. Питання, які задають самі діти або питання вчителю.
 3. Прийом-підказка ( малюнок-підказка, таблиці, опорні сигнали тощо).
4. Частково-пошукові та евристичні ситуації (проблемні завдання).
5.  Ігри-системи на уроках.
6. Проведи урок (обмін ролями з вчителем.)
7. Поясни свої дії (рефлексія).
8. Підбір завдань наростаючої складності.
9. Диференційована допомога учням у виконанні завдань однієї і тієї  ж складності.
10. Виділення персональної винятковості (персональні завдання).
11. Публічний виступ.
12. «Даю шанс» (виправити оцінку або поставити завищену.)
Установка – одна з найвагоміших рушійних сил уроку. Починаю із забезпечення емоційної готовності, з формування психологічної установки – проблемного питання, обміну побажаннями тощо. У разі виникнення негативної установки учні намагаються уникнути спілкування і взаємодії з вчителем, на уроці панує байдужість. Тому цьому приділяю велику увагу. Наприклад, на уроці літератури вступним словом є: «Цей твір читало не одне покоління школярів і кожне шукало та знаходило в ньому свої проблеми. Мені теж доводилось чути від ваших ровесників чимало цікавих думок, суджень. А яким же постав цей твір перед вами, чим цікаві герої, які проблеми є актуальними сьогодні, які висновки з прочитаного зробите ви? Сподіваюсь наше спілкування буде цікавим і приємним як для вас, так і для мене». Прагну замінити повсякденні фрази на більш доброзичливі:
Ø Ти нічого не вивчив – Я бачу ти недовчив, але наступного разу…
Ø Ти грубіяниш – Я знаю ти можеш бути ввічливим…
Ø Ти нікчема – Я вірю в тебе…
Ø Ти мене втомив - Я втомився, був поганий день.
Ø Ти нічого не знаєш - Я не бачу твоїх знань по темі.
Ø Ти не запам’ятовуєш - Я готовий тобі повторити ще раз.
Ø Ти не здатний вивчити цей предмет - Я бачу, що тобі важко дається цей предмет….
Ø Ти зриваєш уроки - Я готувалась для всіх, шкода що мені не дають провести урок…..
Ø Ти погано поводишся - Я хочу зрозуміти, чому ти так себе ведеш…
Ø Ти не охайний - Я бачила тебе в гарному одязі, тобі личить…
Учням, з якими я працюю, подобається працювати у парах, експертних та перехресних групах. З цікавістю школярі працюють над створенням різних типів проектів: інформаційних («Сторінками життя та творчого шляху
Т. Шевченка, Лесі Українки, І. Франка»), «Яка роль у реченні службових частин мови»; дослідницьких («Яке слово – чемпіон серед учнівських сленгізмів?»); творчих («Найсмачніша частина мови»).
Створення передчуття успіху – важливе завдання вчителя у вихованні постійного бажання оволодівати все новими та новими знаннями. Велике значення у вихованні стійкого бажання вчитися й добиватися щоразу кращих результатів має життєрадісний бадьорий тон, який має створити на уроці або в позакласній роботі вчитель. Урок або проведений виховний захід повинен викликати позитивні емоції, почуття задоволення своєю роботою.
Дуже важливо в процесі уроку зорієнтувати учнів на досягнення успіху.
Створення ситуації успіху має певний алгоритм:
Ø     Якомога більше хвалити учня, якомога менше критикувати;
Ø     Хвалити особистість, критикувати – окремі дії, рішення;
Ø     Хвалити привселюдно (при позитивному морально-психологічному кліматі в колективі), критикувати – наодинці.
На мою думку, сформувати в учнів потребу в навчанні можна не лише доброзичливими стосунками між учителями та учнями, заснованими на повазі до вимогливості, а дати дитині можливість відчути себе впевнено, зміцнити почуття власної, створюючи ситуацію успіху. Хочу зазначити, що у переживанні ситуації успіху особливо потребують учні, які відчувають певні труднощі в навчанні. У зв'язку з цим підбираю такі завдання, з якими учні цієї категорії могли б упоратися без особливих ускладнень і лише потім переходити до більш складним вправам. Надійним шляхом створення ситуацій успіху вважаю диференційований підхід до визначення змісту діяльності та характеру допомоги учням при її здійсненні. При цьому використовую словесні заохочення, підбадьорюючі учня, що викликають у нього впевненість у своїх силах, прагнення відповідати оцінці вчителя. Вважаю, що велике значення у створенні ситуацій успіху має загальна морально-психологічна атмосфера виконання тих і інших завдань, оскільки це значною мірою знімає відчуття непевності, боязні приступити до зовні складним завданням.
Навіть інколи, переживаючи ситуацію успіху, дитина може зазнати незгладимих емоційних вражень, різко змінити в позитивний бік стиль свого життя. Створена ситуація успіху стає точкою відліку для змін у взаєминах з оточуючими, для подальшого руху дитини вгору, щаблями розвитку особистості. Заряд активного оптимізму, здобутий в юності, гартує характер, підвищує життєву стійкість особистості, сприяє перетворенню та реалізації духовних сил.


Немає коментарів:

Дописати коментар