Методична скарбничка

Веб-квест на уроках української мови та літератури
               як засіб активізації навчальної діяльності
                                                                                       
                                                                                   З досвіду роботи Король В.В.

Сучасна навчальна програма вимагає від учнів уміння працювати з інформацією, потік якої постійно зростає. Це вдається далеко не всім. Часто ми можемо бачити, що учні відчувають значні труднощі, невпевнені у своїх силах, незадоволені результатами своєї праці. Зрештою, це призводить до втрати інтересу при вивченні предметів  гуманітарного циклу.
Тому проблема збереження і розвитку навчальної мотивації школярів завжди була і буде актуальною. І нам, учителям, треба підтримувати інтерес учнів, постійно створювати такі умови, коли кожен учень включений у творчу діяльність, що сприяє не тільки продуктивності навчання, але й гуманізації освіти.
Для зацікавлення новітніми технологіями можна використати інтерактивну навчальну діяльність, яка суттєво відрізняється від простого пошуку інформації в Інтернеті та надає учням можливість знайти нове для себе, – веб-квест.

                               Провідна педагогічна ідея досвіду

Сьогодні у всіх школах більшість учнів вільно користуються сучасними інформаційними технологіями, що, звичайно, спрощує для них процес пошуку інформації, її обробки та надання в різних формах. Тому використання в навчальній  діяльності веб-квестів  сприяє досягненню кількох цілей:
ü підвищення мотивації до самонавчання;
ü формування нових компетенцій;
ü реалізація креативного потенціалу;
ü підвищення особистісної самооцінки;
ü розвиток незатребуваних у навчальному процесі особистісних якостей (наприклад, поетичні, музичні, художні здібності);
ü підвищення зацікавленості учнів через модернізацію подання навчального матеріалу;
ü можливість формулювати творчі, дослідницькі завдання;
ü спрощення роботи з текстом завдяки автоматизації пошуку інформації в ньому.
Розвиток комп'ютерних технологій, особливо Інтернет-технологій, дає
потужний імпульс розвитку всього людства. Усвідомлюючи цей факт, ми, як учителі, прагнемо активно використовувати нові технічні досягнення в навчальних цілях.

                                                 Технологія досвіду

Навчанню та оволодінню інноваційними технологіями, зокрема веб-квестами, та впровадженню їх у навчально-виховний процес сприяють:
ü семінари-практикуми;
ü використання  веб-квестів на уроках та в позакласній роботі;
ü розробка авторських методичних рекомендацій щодо впровадження  цієї технології  в навчально-виховний процес.
         Веб-квест як одна з найбільш ефективних моделей використання Інтернету в      навчальному процесі
         Стрімкий розвиток сучасного інформаційного суспільства вносить значні зміни в системі освіти, яка в умовах модернізації та інформатизації вимагає всебічного і різнопланового використання інформаційних технологій. Широке й ефективне впровадження інноваційних методик у навчально-виховний процес сприяє підвищенню його якості, зацікавленості учнів і вчителів, є важливою стадією процесу реформування традиційної системи освіти. Однією з таких методик, яка вчить знаходити необхідну інформацію, піддавати її аналізу, систематизувати і вирішувати поставлені завдання  є методика веб-квестів, що включає в себе різні форми.
         Веб-квест - проблемне завдання, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету.
        Веб-квест - це формат уроку, орієнтований на розвиток пізнавальної, пошукової діяльності учнів, на якому значна частина інформації здобувається через ресурси Інтернету.
       Веб-квест – це дидактична структура, у рамках якої вчитель удосконалює пошукову діяльність учнів, задає їм параметри цієї діяльності і визначає її час.
      Отже, веб-квест - одна із найбільш ефективних моделей використання Інтернету в навчальному процесі. Учитель перестає бути джерелом знань, але створює необхідні умови для пошуку і обробки інформації. Така діяльність перетворює учнів на активних суб'єктів навчальної діяльності, підвищуючи не лише мотивацію до процесу здобуття знань, але й відповідальність за результати цієї діяльності та їх презентацію. Ця методика є сучасною та перспективною, має ряд переваг, заслуговує на широке впровадження в навчально-виховний процес.

                               Короткострокові та довгострокові веб-квести

       Веб-квести можуть бути короткостроковими і довгостроковими.
       Короткострокові веб-квести  спрямовані на набуття нових  знань і здійснення їх інтеграції з наявними знаннями дитини. Робота над ними може займати від одного до трьох сеансів.
      Довгострокові веб-квести спрямовані на розширення і уточнення понять. По завершенні роботи над довгостроковим веб-квестом  учень повинен уміти вести глибокий аналіз отриманих знань,  трансформувати їх, володіти матеріалом настільки, щоб зуміти створити конкретні завдання для роботи над темою. Робота над довгостроковим веб-квестом може тривати від одного тижня до місяця (максимум двох).

                                        Різновиди завдань для веб-квестів

                       Визначено такі види завдань для веб-квестів.
Переказ - демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел у новому форматі: створення презентації, плаката, оповідання.
Планування та проектування - розробка плану або проекту на основі заданих умов.
Самопізнання - будь-які аспекти дослідження особистості.
Компіляція - трансформація формату інформації, отриманої з різних джерел: створення дидактичних матеріалів, віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури.
Творче завдання - творча робота в певному жанрі:  створення п'єси, вірша, пісні, відеоролика.
Аналітичне завдання - пошук і систематизація інформації.
Детектив, головоломка, таємнича історія - висновки на основі суперечливих фактів.
Досягнення консенсусузнаходження розв’язків   гострої проблеми.
Оцінка - обґрунтування певної точки зору.   
Журналістське розслідування - об'єктивний виклад інформації (розподіл думок і фактів).
Переконання - схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб.
Наукові дослідження - вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі унікальних он-лайн джерел.
 Веб-квести найкраще підходять для роботи в міні-групах, однак існують і веб-квести, призначені для роботи окремих учнів.
Завдяки конструктивному підходу до навчання, учні не лише добирають і упорядковують інформацію, отриману з Інтернету, а також скеровують свою діяльність на поставлене перед ними завдання. Ця технологія  дозволяє працювати в групах, розвиває навики командної гри  та  лідерські якості.

           Структура  веб-квестів, вимоги до їх окремих елементів

Веб-квест  містить такі основні елементи:  
ü  вступ, у якому обов’язково вказуються терміни проведення роботи і надається вихідна ситуація або завдання;
ü  посилання на ресурси мережі, у яких міститься необхідний для веб-квесту матеріал: електронні адреси, тематичні форуми, книги або методичні посібники з бібліотечних фондів;
ü  поетапний опис процесу виконання завдання з поясненням принципів обробки інформації, додатковими супровідними питаннями, причинно-наслідковими схемами, таблицями, діаграмами, графіками та ін.;
ü  висновки, які мають містити приклад оформлення результатів виконання завдання або їх презентації, шляхи подальшої самостійної роботи із зазначеної теми і галузі практичного застосування отриманих результатів і навичок.
Етапи роботи над квестом
ü Початковий
Учні знайомляться із завданням та базовою інформацією з цієї теми. Розподіляються ролі в команді.
ü Ролевий
Учасники одночасно виконують завдання у відповідності з ролями:
- пошук інформації;
- розробка структури звіту;
- створення матеріалів для звіту;
- доопрацювання матеріалів для звіту.
ü Заключний
Команда працює разом під керівництвом учителя. Формулюються висновки. Проводиться конкурс робіт та їх оцінювання. Результати робіт можуть розміщуватися в Інтернеті.

                                 Детальна шкала критеріїв оцінювання
Детальна шкала критеріїв оцінки дозволяє  учасникам проекту оцінювати  самих себе, товаришів по команді. Цими ж критеріями користується й учитель.  Веб-квест є комплексним завданням, тому оцінка його виконання повинна ґрунтуватися на декількох критеріях, орієнтованих на тип проблемного завдання і форму представлення результату.

10-12 балів
6-9 балів
1-5 балів
Розуміння завдання
Робота демонструє точне розуміння завдання.
Включено як релевантні, так і нерелевантні матеріали; обмежене коло джерел.
Включено нерелевантні матеріали, лише одне джерело, немає аналізу зібраної інформації.
Виконання завдання
Широкий спектр джерел, джерела достовірні, висновки аргументовані, слушне цитування.
Не всі джерела достовірні, частина інформації є неточною або не релевантною.
Випадкова підбірка інформації, яка часто неточна або  нерелевантна, немає аналізу.
Результат роботи
Чітке, логічне, структуроване  подання інформації. Критичний аналіз матеріалу.
Точність, структурованість подання, але недостатньо виражена власна оцінка.
Матеріал логічно не-структурований, поданий непривабливо, немає чітких відповідей на питання.
Творчий підхід
Подані різні підходи до проблеми. Робота має чітку індивідуальність.
Демонструється лише одна точка зору на проблему, або робляться порівняння без  висновків.
Копіювання інформації з джерел без критичного переосмислення.

При підготовці та проведенні такого уроку чи заходу важливо чітко усвідомити роль кожного учасника навчально-виховного процесу та розподілити їх обов’язки для досягнення максимальної ефективності.
Учень повинен:
ü сформулювати поставлені  умови завдання;
ü визначити необхідну, але невідому інформацію; знайти її;
ü проаналізувати, обробити, узагальнити й обговорити виявлену інформацію; вирішити, наскільки з урахуванням знайдених відомостей завдання втратило (чи придбало) проблемний характер;
ü узагальнити відшукану інформацію;
ü оформити результати роботи.

       Учитель:
ü надає декілька посилань на бажані Інтернет-ресурси, які зададуть інтонацію, акценти пошуку;
ü наводить декілька зразків, які служать орієнтиром для порівняння та можуть показувати спектр думок з проблеми;
ü розробляє бланки з чітким формулюванням критеріїв оцінювання;
ü контролює процес пошуку.



                           Рекомендації до проведення веб-квестів:

ü визначити ключові слова для пошуку;
ü знайти  необхідну інформацію в мережі Інтернет;
ü проаналізувати й обговорити знайдену інформацію;
ü при необхідності – відкоригувати ключові слова та повторити пошук;
ü сформулювати висновок і обговорити його (чи відповіли ви на всі підпитання? Якщо ні – повторіть ще один цикл пошуку й обробки інформації).

                                Висновки  та  перспективи

        Застосування  комп'ютерних  технологій  навчання  дозволяє видозмінювати  весь  процес  викладання,  реалізовувати  модель  особистісно зорієнтованого  навчання, інтенсифікувати  заняття,  а  головне  -  удосконалювати  систему  самостійної  підготовки  учнів. Застосування  проектної  методики  навчання  сприяє  розвиткові  особистості,  дозволяє  створити  цілісну  дидактичну  модель  вивчення  української  мови та літератури, розвиває ініціативу, впевненість в собі, уміння творчо виконувати поставлені завдання, самостійно приймати  відповідальні  рішення,  захищати  власну  точку  зору,  критично  мислити.  Методика використання  веб-технологій,  зокрема  веб-квестів  у  навчальному  процесі, розвиває  пізнавальну активність  учнів  та  навички  самостійного  одержання  знань;  активізує  навчальний  процес, сприяє підвищенню індивідуалізації навчання та його якості, тому  має ширше впроваджуватися, зокрема,  при викладанні гуманітарних предметів.
       Як показує практика,  робота над веб-квестом вимагає великих витрат часу, але це того варте!
      Давня мудрість говорить: «Хто стоїть на місці, той відстає». А хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед і не зупинятися, а досягнувши вершини,  підійматися вище. У цьому й полягає основна місія сучасного учителя.
       На мою думку, найважливіша риса сучасного вчителя - уміння й бажання вчитись, не зупинятись на досягнутому,  завжди шукати новизну. Адже людина, яка цікавиться всім, що її оточує, не подаватиме «суху теорію», а зробить кожний урок цікавим і пізнавальним.  І це, мабуть, єдине, чим можна завоювати повагу та прихильність учнів та досягти головної мети своєї роботи – навчити.







Немає коментарів:

Дописати коментар