Веб-квест на
уроках української мови та літератури
як засіб активізації навчальної діяльності
З досвіду роботи Король В.В.
Сучасна навчальна програма
вимагає від учнів уміння працювати з інформацією, потік якої постійно зростає.
Це вдається далеко не всім. Часто ми можемо бачити, що учні відчувають значні
труднощі, невпевнені у своїх силах, незадоволені результатами своєї праці.
Зрештою, це призводить до втрати інтересу при вивченні предметів гуманітарного циклу.
Тому проблема збереження і
розвитку навчальної мотивації школярів завжди була і буде актуальною. І нам,
учителям, треба підтримувати інтерес учнів, постійно створювати такі умови,
коли кожен учень включений у творчу діяльність, що сприяє не тільки
продуктивності навчання, але й гуманізації освіти.
Для зацікавлення новітніми
технологіями можна використати інтерактивну навчальну діяльність, яка суттєво
відрізняється від простого пошуку інформації в Інтернеті та надає учням
можливість знайти нове для себе, – веб-квест.
Провідна
педагогічна ідея досвіду
Сьогодні у всіх школах
більшість учнів вільно користуються сучасними інформаційними технологіями, що,
звичайно, спрощує для них процес пошуку інформації, її обробки та надання в
різних формах. Тому використання в навчальній
діяльності веб-квестів сприяє досягненню
кількох цілей:
ü
підвищення мотивації до самонавчання;
ü
формування нових компетенцій;
ü
реалізація креативного потенціалу;
ü
підвищення особистісної самооцінки;
ü
розвиток незатребуваних у навчальному процесі
особистісних якостей (наприклад, поетичні, музичні, художні здібності);
ü
підвищення зацікавленості учнів через модернізацію
подання навчального матеріалу;
ü
можливість формулювати творчі, дослідницькі
завдання;
ü
спрощення роботи з текстом завдяки автоматизації
пошуку інформації в ньому.
Розвиток комп'ютерних
технологій, особливо Інтернет-технологій, дає
потужний імпульс розвитку всього людства. Усвідомлюючи цей факт, ми, як учителі, прагнемо активно використовувати нові технічні досягнення в навчальних цілях.
потужний імпульс розвитку всього людства. Усвідомлюючи цей факт, ми, як учителі, прагнемо активно використовувати нові технічні досягнення в навчальних цілях.
Технологія досвіду
Навчанню та оволодінню
інноваційними технологіями, зокрема веб-квестами, та впровадженню їх у
навчально-виховний процес сприяють:
ü семінари-практикуми;
ü використання веб-квестів на уроках та в позакласній
роботі;
ü розробка авторських
методичних рекомендацій щодо впровадження
цієї технології в
навчально-виховний процес.
Веб-квест як одна з найбільш ефективних моделей використання
Інтернету в навчальному процесі
Стрімкий розвиток сучасного
інформаційного суспільства вносить значні зміни в системі освіти, яка в умовах
модернізації та інформатизації вимагає всебічного і різнопланового використання
інформаційних технологій. Широке й ефективне впровадження інноваційних
методик у навчально-виховний процес сприяє підвищенню його якості,
зацікавленості учнів і вчителів, є важливою стадією процесу реформування
традиційної системи освіти. Однією з таких методик, яка вчить знаходити
необхідну інформацію, піддавати її аналізу, систематизувати і вирішувати
поставлені завдання є методика
веб-квестів, що включає в себе різні форми.
Веб-квест - проблемне завдання, для
виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету.
Веб-квест - це формат уроку, орієнтований на
розвиток пізнавальної, пошукової діяльності учнів, на якому значна частина
інформації здобувається через ресурси Інтернету.
Веб-квест – це дидактична структура, у
рамках якої вчитель удосконалює пошукову діяльність учнів, задає їм параметри цієї
діяльності і визначає її час.
Отже, веб-квест - одна із найбільш
ефективних моделей використання Інтернету в навчальному процесі. Учитель перестає бути
джерелом знань, але створює необхідні умови для пошуку і обробки інформації. Така діяльність перетворює учнів на активних
суб'єктів навчальної діяльності, підвищуючи не лише мотивацію до процесу
здобуття знань, але й відповідальність за результати цієї діяльності та їх
презентацію. Ця методика є сучасною та перспективною, має ряд
переваг, заслуговує на широке впровадження в навчально-виховний процес.
Короткострокові та довгострокові
веб-квести
Веб-квести можуть бути
короткостроковими і довгостроковими.
Короткострокові веб-квести спрямовані
на набуття нових знань і здійснення їх інтеграції з наявними знаннями дитини. Робота над ними може займати
від одного до трьох сеансів.
Довгострокові веб-квести спрямовані на розширення і уточнення
понять. По завершенні роботи над довгостроковим веб-квестом
учень повинен уміти
вести глибокий аналіз отриманих знань,
трансформувати їх,
володіти матеріалом настільки, щоб зуміти створити конкретні завдання для роботи над
темою. Робота над довгостроковим веб-квестом
може тривати від одного тижня до місяця (максимум двох).
Різновиди
завдань для веб-квестів
Визначено такі види завдань для веб-квестів.
Переказ -
демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел у новому форматі: створення презентації,
плаката, оповідання.
Планування
та проектування - розробка плану або проекту на основі заданих
умов.
Самопізнання -
будь-які аспекти дослідження особистості.
Компіляція -
трансформація формату інформації, отриманої з різних джерел: створення
дидактичних матеріалів, віртуальної виставки, капсули часу,
капсули культури.
Творче
завдання - творча робота в певному
жанрі: створення п'єси, вірша, пісні, відеоролика.
Аналітичне завдання - пошук і систематизація
інформації.
Детектив,
головоломка, таємнича історія - висновки на основі
суперечливих фактів.
Досягнення
консенсусу – знаходження розв’язків гострої проблеми.
Оцінка - обґрунтування певної точки зору.
Журналістське розслідування - об'єктивний виклад інформації (розподіл думок і
фактів).
Переконання -
схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб.
Наукові
дослідження - вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на
основі унікальних он-лайн джерел.
Веб-квести найкраще підходять для роботи в
міні-групах, однак існують і веб-квести,
призначені для роботи окремих учнів.
Завдяки конструктивному підходу до
навчання, учні не лише добирають і упорядковують інформацію, отриману з
Інтернету, а також скеровують свою діяльність на поставлене перед ними
завдання. Ця технологія дозволяє працювати в групах, розвиває навики
командної гри та лідерські якості.
Структура веб-квестів, вимоги до їх окремих
елементів
Веб-квест
містить такі основні елементи:
ü вступ, у якому обов’язково вказуються
терміни проведення роботи і надається вихідна ситуація або завдання;
ü посилання на ресурси мережі, у яких
міститься необхідний для веб-квесту матеріал: електронні адреси, тематичні
форуми, книги або методичні посібники з бібліотечних фондів;
ü поетапний опис процесу виконання завдання
з поясненням принципів обробки інформації, додатковими супровідними питаннями,
причинно-наслідковими схемами, таблицями, діаграмами, графіками та ін.;
ü висновки, які мають містити приклад
оформлення результатів виконання завдання або їх презентації, шляхи подальшої
самостійної роботи із зазначеної теми і галузі практичного застосування
отриманих результатів і навичок.
Етапи роботи над квестом
ü Початковий
Учні знайомляться із завданням та базовою
інформацією з цієї теми. Розподіляються ролі в команді.
ü Ролевий
Учасники одночасно виконують завдання у
відповідності з ролями:
- пошук інформації;
- розробка структури звіту;
- створення матеріалів для звіту;
- доопрацювання матеріалів для звіту.
ü Заключний
Команда працює разом під керівництвом учителя.
Формулюються висновки. Проводиться конкурс робіт та їх оцінювання. Результати
робіт можуть розміщуватися в Інтернеті.
Детальна шкала критеріїв оцінювання
Детальна шкала критеріїв оцінки дозволяє учасникам проекту оцінювати самих себе, товаришів по команді. Цими ж
критеріями користується й учитель.
Веб-квест є комплексним завданням, тому оцінка його виконання повинна
ґрунтуватися на декількох критеріях, орієнтованих на тип проблемного завдання і
форму представлення результату.
10-12 балів
|
6-9 балів
|
1-5 балів
|
|
Розуміння завдання
|
Робота демонструє
точне розуміння завдання.
|
Включено як
релевантні, так і нерелевантні матеріали; обмежене коло джерел.
|
Включено
нерелевантні матеріали, лише одне джерело, немає аналізу зібраної інформації.
|
Виконання завдання
|
Широкий спектр
джерел, джерела достовірні, висновки аргументовані, слушне цитування.
|
Не всі джерела
достовірні, частина інформації є неточною або не релевантною.
|
Випадкова підбірка
інформації, яка часто неточна або
нерелевантна, немає аналізу.
|
Результат роботи
|
Чітке, логічне,
структуроване подання інформації.
Критичний аналіз матеріалу.
|
Точність,
структурованість подання, але недостатньо виражена власна оцінка.
|
Матеріал логічно
не-структурований, поданий непривабливо, немає чітких відповідей на питання.
|
Творчий підхід
|
Подані різні
підходи до проблеми. Робота має чітку індивідуальність.
|
Демонструється лише
одна точка зору на проблему, або робляться порівняння без висновків.
|
Копіювання
інформації з джерел без критичного переосмислення.
|
При підготовці та проведенні такого
уроку чи заходу важливо чітко усвідомити роль кожного учасника
навчально-виховного процесу та розподілити їх обов’язки для досягнення
максимальної ефективності.
Учень повинен:
ü сформулювати поставлені умови завдання;
ü визначити необхідну, але невідому інформацію; знайти її;
ü проаналізувати, обробити, узагальнити й обговорити виявлену
інформацію; вирішити, наскільки з урахуванням знайдених відомостей завдання
втратило (чи придбало) проблемний характер;
ü узагальнити відшукану інформацію;
ü оформити результати роботи.
Учитель:
ü надає декілька посилань на бажані Інтернет-ресурси, які зададуть
інтонацію, акценти пошуку;
ü наводить декілька зразків, які служать орієнтиром для порівняння
та можуть показувати спектр думок з проблеми;
ü розробляє бланки з чітким формулюванням критеріїв оцінювання;
ü контролює процес пошуку.
Рекомендації до проведення
веб-квестів:
ü визначити ключові слова для пошуку;
ü знайти необхідну інформацію в мережі Інтернет;
ü проаналізувати й обговорити знайдену інформацію;
ü при необхідності – відкоригувати ключові слова та повторити пошук;
ü сформулювати висновок і обговорити його (чи відповіли ви на всі підпитання? Якщо ні – повторіть
ще один цикл пошуку й обробки інформації).
Висновки та
перспективи
Застосування
комп'ютерних технологій навчання
дозволяє видозмінювати весь процес
викладання, реалізовувати модель
особистісно зорієнтованого
навчання, інтенсифікувати
заняття, а головне
- удосконалювати систему
самостійної підготовки учнів. Застосування проектної
методики навчання сприяє
розвиткові особистості, дозволяє
створити цілісну дидактичну
модель вивчення української
мови та літератури, розвиває ініціативу, впевненість в собі, уміння творчо
виконувати поставлені завдання, самостійно приймати відповідальні
рішення, захищати власну
точку зору, критично
мислити. Методика
використання веб-технологій, зокрема
веб-квестів у навчальному
процесі, розвиває пізнавальну
активність учнів та
навички самостійного одержання
знань; активізує навчальний
процес, сприяє підвищенню індивідуалізації навчання та його якості, тому має ширше впроваджуватися, зокрема, при викладанні гуманітарних предметів.
Як показує практика, робота над веб-квестом вимагає великих витрат часу, але це того варте!
Давня мудрість говорить: «Хто стоїть на місці, той відстає». А хто
не хоче відставати, мусить рухатися вперед і не зупинятися, а досягнувши
вершини, підійматися вище. У цьому й
полягає основна місія сучасного учителя.
На мою думку,
найважливіша риса сучасного вчителя - уміння й бажання вчитись, не зупинятись
на досягнутому, завжди шукати новизну.
Адже людина, яка цікавиться всім, що її оточує, не подаватиме «суху теорію», а
зробить кожний урок цікавим і пізнавальним.
І це, мабуть, єдине, чим можна завоювати повагу та прихильність учнів та
досягти головної мети своєї роботи – навчити.
Немає коментарів:
Дописати коментар